Foton från både här och där

Onsdagstema – Utmaning

I helgen som var ställdes jag och min hund för en stor utmaning. Vi har hållit på med Viltspår (blodspår) i många år och båda mina hundar är Viltspårschampions. När man håller på med hundsport så söker många utmaningar i form av tävlingar eller nya aktiviteter. Just en sån utmaning hoppade vi på när den kom.

Vi skulle lära oss att lägga björnspår. Dvs doftspår från björn. Det går till så att man lägger björnpäls i en duschflaska med vatten. Låter det stå i minst 1 vecka så vattnet får både doft och smak av björn. Sen när man lägger spåret så går man en 600 m långt spår med spårstart, flera vinklar och slutligen spårslut. Under spårets gång duschar man med ”björnvattnet” på träd, stenar, ris, buskar, backen osv. Man markerar vissa av ställena man duschat på för att säkert se om hunden markerar spåret.

I Viltspår blodar man på backen samt drar en klöv i backen hela vägen. Här får hunden alltså bara ”vinda” sig fram dvs det är ett svårare nosarbete.

Vi var 5 hugade mattar och hussar som skulle få lära oss och prova på det här i helgen. Tur med vädret hade vi och hundarna jobbade otroligt bra för att vara ”nybörjare” på björnspår. Alla hittade till spårslutet där belöning i form av godis låg.

Här är en av mina meddeltagare i full färd att gå ett spår som legat 19 timmar.

Här ser ni mig och min hund spåra ”björnen”.🙂

Fler bilder på temat hittar du här:

Ha en fortsatt fin onsdag
Kram Lisa

2 svar

  1. Wow, skulle jag vilja låna som alltid drömt om att få se en björn i verkliga livet -utan inhängnad. Det skulle kanske din hund kunna fixa nu när den gått kurs.

    Det är nog en utmaning lite mer än de flesta någonsin är med om som hundägare.

    2011/05/12 kl. 18:23

  2. Det låter som en kul utmaning för både matte och hund!

    2011/05/12 kl. 19:09

Kommentera

