Foton från både här och där

Veckans fönster 122 – Lurigt


Det här fönstret fann vi i Venedig när vi var där 2008. Lite lurig är skylten då den först såg ut att vara svensktextad men sen ser man ju att där står på italienska också. Kollade italiensk översättning när jag kom hem och såhär betyder det:

Prova gratis i 30 dagar utan köptvång.

M a o heter det lika på svenska och italienska – Prova gratis. Kanske är det så att vårt svenska ”prova gratis” faktiskt kommer från italienska språket? Vad vet jag. Det var iallafall den lurigaste bilden jag hade på fönster för detta tema.

Fler luriga fönster hittar du hos

Ett svar

  1. Jodå, visst blir det samma på svenska, men uttalet är annorlunda. På italienska uttalar man ungefär så här: ”pråva gratis” Inga långa vokaler utan de är något mitt emellan kort och lång.

    Hmm, har faktiskt inte tänkt på att det ser likadant ut i text på svenska och italienska. Det svenska verbet ”prova” i infinitiv heter ”provare” och böjs på olika sätt beroende på person. ”Jag provar” blir t.ex. ”Io provo”, vilket inte alls påminner om svenskan.

    Men visst blir det lurigt för en svenskspråkig som inte kan italienska.🙂

    2011/04/03 kl. 17:31

Kommentera

